Strapats till Stryn

Har inte egen dator, så därav väldigt bloggfattigt. Sedan har det varit fasligt fint väder här också de senaste dagarna, mycket tid gått till att sola :)

På min lediga dag åkte jag och Linn till Stryn för att shoppa. Har självklart massor med bilder från alla dagar tidigare också, men lånar just nu Linns dator så därav får ni se lite bilder från den resan :)

Cafe Ole

Vi var ut i fredagskväll efter jobbet några stycken då det var Freaky Friday på Cafe Ole här i Geiranger. Jag skulle upp och jobba klockan nio i städet på lördagmorgon så jag var chaffis i dimman och regnet, men kul hade vi, hihi!

Första äventyret

Klättrade uppför en ravin första dagen. Vansinnigt vackert väder och jag var pigg! Började jobba först kl 18 på kvällen. Tog ungefär fyra timmar att klättra upp och ner, var sjukt svettig när jag gick in till byn för att handla. Vi har ungefär 1,5 km till själva centrum från hotellet.
'

Hittade även vilda smultron, ägg samt äckelsniglar däruppe. Och ett litet vattenfall.

Sjöland-Trofors-Trondheim-Geiranger

Vi började hemifrån kl 23.00, avgång med tåg från Trofors kl 02.15. Sedan framme i Trondheim, lite väntan och sedan buss buss buss och färja färja färja. Tror jag åkte färja 4-5 ggr. Fascinerande, tröttsamt och vansinnigt att plötsligt vara framme i det otroooligt vackra Geiranger. Så fint så man kan få ont i hjärtat. Här är några bilder från den dagen då jag reste. :)

Queen Mary 2

Hej och hå, jag jobbar på som tusan just nu med dubbla pass varje dag. Försöker jobba ikapp så jag kan komma hem tidigare. Har en jättesjyst chef, vi kommer bra överens och allt känns bra just nu. Jobbar i reception, städet, disken och serverar på kvällarna. Väldigt varierat alltså :) Mitt rum är väl inte hundra, men klagar inte för en så liten hyra på 1500 kr/mån.

Idag cruisade Queen Mary 2 in i fjorden, världens största kryssningsfartyg räknat på längden! http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Mary_2

OBS, den lilla vita pricken till höger om fartyget, dvs till vänster om vattenfallet, är den vanliga färjan som går mellan hellesylt och geiranger, vilken kan ta upp till 30 bilar. Storleksskillnad månne?

Kort update

Lever och mår. Hade en vansinnig dag igår. Klättrade i fem timmar, jobbade sex timmar, festade sju timmar. Helt enkelt en heldag och är sjukt trött idag, kom nyss in efter arbetspass. Lovar uppdatera bättre någon kommande dag. Lånar dator av en annan tjej här bara tvärt. Ta hand om er. Kram!

Summan av kardemumman

Iiiih, pirrigt och spännande och nervöst och jobbigt och arbetssamt och underbart!
Åker nattåg från Trofors till Trondheim, sedan buss till Sjoholt och sedan buss till Geiranger.
Om allt går vägen är jag framme runt kl 18 fredagkväll. Håller tummarna allt går bra. Saknar er redan. Iiiih! Pappa följer med mig i bilen till Trofors järnvägsstation, där jag tar tåget kl 02 inatt.

Elina eller Elina?

För drygt ett år sedan var jag helt annorlunda. Det är otroligt märkligt att vara hemma igen i mitt gamla flickrum och än en gång lasta det fullt med mina prylar för att åka iväg för att jobba. Jag skulle kunna inbilla mig själv att jag trampar runt i samma spår, men vet väldigt väl att så många saker är annorlunda den här gången.
Bland annat jag.
Jag blir imponerad av den tjejen som var jag förut, herregud, vars fick hon all energi ifrån?
Hittade en kategori på min egen blogg som heter "Påverkan i vardagen" och mahgosh vilka formuleringar, vilka åsikter och vilket engagemang! Jag vetetusan om det fortfarande är jag.
Tänk om man kunde vara en sån där engagerad typ. Det skulle va nåt.

Och psst! Flyttfågelns lista (om ni minns) den har ju fått sin tionde pallplats nu. Jag visste det skulle bli så innan året hann gå runt!

Nåväl, vem tror inte att listan kommer att fyllas på med åtminstonde en tionde pallplats innan vi har nått året runt? Såhär långt har det bara gått 8 månader.

1. Från Umeå till Sjöland
2. Från Sjöland till Island
3. Från Island till Sjöland.
4. Från Sjöland till Malmö
5. Från Malmö till Stockholm.
6. Från Stockholm till Belgien
7. Från Belgien till England.
8. Från England till Umeå.

9. Från Umeå till Sjöland.
10. Från Sjöland till Geiranger.

How to mop in the end

Slutet på en era

Nu när jag står här och gnor..

..Så kom jag att tänka på att det kändes väääldigt bekant. Kollade i bloggen. F a s c i n e r a n d e är ordet. Det är ju exakt ett år sedan jag flyttade ut förra lägenheten här i Umeå. Aldrig trodde jag då att jag skulle hinna flytta runt i fyra länder och hamna i Umeå igen. Jisses. Nåväl, vilka bra tips jag hade, ska ta tillvara på dom själv nu :

Flyttstädning och besiktning av Rågången 13

Herregud, världen, livet och allt, jag är tillbaka. Flyttstädning. Omg!
Alltså. Tips till allmänheten

1. Tro inte du har tid nog, ta minst två-tre hela dagar till att bara städa tomma lägenheten
2. Låtsas inte som att du har koll på läget, det har du inte! Ta raster ofta så du inte tippar ut mopphinken, flippar på allt damm, ramlar från stolen, har sönder en ugn eller något annat som händer när du andats in för mycket rengöringsmedel.
3. Inbilla dig inte att du kan flyttstäda själv!
4. Glöm bort allt du tänker på, in med städningstänket och dra på surminen för att klara av det.
5. Inhandla SVINTO - Bästa jädra hjälpmedlet du kan hitta
6. Glöm inte att lämna stol, glas, sked samt trasor och sånt i lägenheten till städningen.
7. MUSIK!!!

Den som inte förstod från min lista - jag är hemma i sjöland och hade imorse besiktning av lägenheten kl 8.15 och jag klarade den. STORT TACK till Storasyster som hjälpte mig med allt, Sanna som kom vid tio på kvällen med godishalsband (bra att ha, godis samtidigt som man städar) och Anna och Robert - jag skulle inte fått fast den där förblånade ugnsplutten utan er! Nu. Nu ska jag sova.

2008-05-29 @ 18:55:39

Jag och mamma flyttstädade i solen igår

Och roligt hade vi! Hade aldrig fått så mycket gjort utan mammas hjälp. Hann igår också med att hänga i Lindellhallen och plugga järnet med några ur kursen. Intensiva dagar nu innan Norge.

Det är deppigt att flytta.

Och jag önskar att jag kunde stanna kvar.